"Drugi koniec świata" Małgorzata Sobieszczańska - wyd. Literackie

Tytuł: Drugi koniec świata
Autor: Małgorzata Sobieszczańska
Wydawnictwo: Literackie
Rok wydania: 2017

Drugi koniec świata to moja pierwsza książka pani Sobieszczańskiej. Przyznam, że sięgnęłam po tę książkę ze względu na tajemniczą okładkę, ale również na treść, która opisuje historię kilku pokoleń. Jeżeli jesteście ciekawi co sądzę na temat tej pozycji, to zapraszam do przeczytania mojej krótkiej opinii.

Rok 1938. W Mirabilii mieszkają siostry Olga i Joanka. Olga odpowiedzialna i poważna, Joanka, pełna życia nastolatka. Ich miejscowość jest dla nich bezpiecznym miejscem na świecie. Ale jak długo?

Losy bohaterów możemy zobaczyć na kilku płaszczyznach. Bardzo podoba mi się że akcja dzieje się w Polsce w stanie wojny, w czasach komunizmu i kolejno w XXI wieku. Główne bohaterki są doświadczone przez życie, ale nie tracą chęci do poszukiwania szczęścia. Chcą zmienić swój los. To nasuwa wiele pytań i przemyśleń na temat tego jaki mamy wpływ na swoje dzieje i czy znajdziemy w nim ukryty sens? Czytając tę książkę zwróciłam uwagę na pewną rzecz. Mianowicie na religię. W dzisiejszych czasach społeczeństwo jest bardzo podzielone, oczywiście nie w każdym przypadku, ale spotkałam się kiedy wyznawcy religii innej niż chrześcijaństwo są piętnowani. Jak zwykle, każdy miecz ma dwa końce, więc działa to także w odwrotną stronę. W Mirabilii mieszkańcy choć tak bardzo różni, szanowali się w sposób, który mnie wprawił w podziw. Autorka w cudowny sposób oddała ducha tamtych nieprzyjemnych czasów. Zobrazowała w realistyczny sposób uczucia towarzyszące ludziom podczas wojny. Dotknęło mnie to, ponieważ dzisiaj mamy wszystko, a i tak nie potrafimy tego docenić, nie cieszymy się z małych rzeczy, straciliśmy radość życia, nie mamy czasu na przystanek, ciągle pędzimy.

Czy polecam? Tak. Myślę, że to będzie idealna lektura dla osób, które lubią czytać opowieści rodzinne, które mają wpływ na wiele pokoleń po zakończeniu wojny. Drugi koniec świata to również książka, w której znajdziemy wątki miłosne. Przede wszystkim to opowieść o życiu, decyzjach i ich konsekwencjach. Powinna to być również swego rodzaju niezapomniana lekcja historii, o której nie będzie się dało zapomnieć.

Za egzemplarz recenzencki dziękuję:
Agnieszka

Komentarze

  1. czytałam, też polecam. ale trzeba przyznać, że ta książka do łatwych nie należy.

    paulina-czyta.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  2. Okładka jest naprawdę intrygująca, mam nadzieję, że niedługo uda mi się sięgnąć po tę książkę. Bardzo lubię czytać Pani recenzje, są one krótkie, napisane bardzo ciekawie i na temat.
    Pozdrawiam i zapraszam booki-v.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  3. Okładka bardzo mnie zaintrygowała, z chęcią po nią sięgnę w najbliższym czasie. Świetna recenzja, z resztą jak zawsze ;) Pozdrawiam! Zapraszam do mnie :D
    https://wroclawianka-czyta.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  4. Mnie niestety ta książka kompletnie nie przekonuje. Nie przepadam za książkami z historią Polski w tle(a już szczególnie z czasami komunistycznymi, które mnie najzwyczajniej w świecie dołują).

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty